Lyssna på sidan Lyssna

Kommunikation

Vid en större olycka eller en kris behöver du få veta vad som händer, hur du själv ska agera och vad ansvariga myndigheter gör. Du kan också behöva komma i kontakt med dina anhöriga.

Det är viktigt att du som medborgare kan lita på den information som myndigheterna förmedlar.

Informationen du som medborgare tar del av ska vara korrekt och begriplig, så att den inte skapar förvirring och misstro.

Vikten av snabb och pålitlig information vid olyckor och kriser uppmärksammas allt mer. Idag arbetar ansvariga myndigheter aktivt för att bli bra på att informera allmänheten vid svåra händelser.

Alla kommuner har en skyldighet att kunna informera alla som bor, verkar eller vistas i kommunen vid en allvarlig händelse. Information ska snabbt kunna läggas ut på kommunens webbplats.

Vid ett elavbrott blir informationsarbetet svårare. Kommunen kan då bland annat använda sig av följande sätt för att nå ut med viktig information till dig som medborgare:

  • Öppna medborgarkontor
  • Flygblad
  • Torgmöten
  • Personliga informatörer

Checklista - kommunikation

Några bra saker att ha när man inte kan kommunicera eller ta del av media på vanligt sätt. Sveriges Radio P4 Västernorrland, 100.1MHz (beredskapkanal).

En radio är bra att ha hemma. Till exempel:

  • Gammaldags transistorradio som går på batteri
  • Radio som kan laddas med solceller
  • Radio som går att veva igång
  • Bilradio
  • Kommunikationsradio/walkie talkie som kan användas mellan byggnader eller familjemedlemmar

Andra bra saker att ha hemma:

  • Papperslista med telefonnummer till anhöriga, kommunen, elbolag m fl
  • Extrabatteri/ power bank till mobiltelefon som är laddat
  • Fast telefon kan vara bra att ha kvar om det är möjligt

Om du hör talas om att det ska bli oväder – passa på att i förväg ladda allt som går. En powerbank eller annat extrabatteri till mobilen kan vara bra att ha.

Kommunikation vid kris