Lyssna på sidan Lyssna

Avfall och återvinning

Aktuellt just nu!

Från och med 2027 ska alla ha möjlighet att sortera och lämna sina förpackningar nära sin bostad (det som idag lämnas på återvinningsstationer), så kallad "fastighetsnära insamling". Detta gäller både för boende i villor och lägenheter. Läs mer om detta i listan till höger.

Lämna gräsklippare på återvinningscentral
Tänk på att en gräsklippare måste vara tömd på bensin och olja om den ska få kastas på en återvinningscentral. Är den inte det kommer du inte att kunna lämna den utan får ta hem och tömma den på bensin och olja.

Här får du viktig information om avfallshantering i kommunen. Hur du sorterar dina sopor, hur avfall hämtas och var du kan lämna avfall.

Hur vi gör med avfall och återvinning har stor påverkan på klimatet och miljön. Det är därför viktigt att du som kommuninvånare medverkar till denna påverkan. Genom att lämna ditt avfall på rätt ställe hjälper du till att förhindra att farliga ämnen kommer ut i naturen. Dessutom bidrar du till att värdefulla delar kan återvinnas, vilket sparar både naturresurser och energi.

Tömningsschema avfall och slam

Skriv in gatuadressen med gatunummer för att se när vi tömmer ditt sopkärl och eventuell slambrunn. Tänk på att du behöver skriva ut hela adressen, inklusive gatunummer, för att få rätt tömningsdag.

Klicka på ladda ner för att spara tömningsdagarna som PDF.

Kommunen har ansvar för kommunalt avfall

Kommunen har entreprenörer som samlar in kommunalt avfall (fd hushållsavfall). I Sollefteå kommun anlitas Allmiljö för insamling av kärlavfall. Nipfrakt anlitas för hämtning av slam från enskilda brunnar.

Från och med 1/1 2022 ansvarar kommunen även för insamling av tidningar och returpapper. Och från 1/1 2024 ansvarar kommunen även för insamling av förpackningar.

Dessutom har vi återvinningscentraler och miljöstationer där avfall kan lämnas. Vi samlar även in grovavfall från hushållen två gånger om året.

Kommunens avfallshantering finansieras med avgifter enligt en taxa som är beslutad av kommunfullmäktige.

Det finns även en del avfall som omfattas av producentansvar. Då ansvarar respektive producent för att avfallet omhändertas och behandlas på ett riktigt sätt. Detta gäller t ex bilar, däck, ensilageplast.

Renhållningsordning

Renhållningsordningen består av föreskrifter för avfallshanteringen och avfallsplan. I föreskrifterna beskrivs ansvar och skyldigheter för avfall som uppstår i kommunen samt hur det ska hanteras, genom till exempel sortering, insamling, transport och behandling.

Fastighetsinnehavare och nyttjanderättshavare är skyldiga att lämna kommunalt avfall till kommunens insamlingssystem enligt de bestämmelser som anges i avfallsföreskrifterna. Den nuvarande avfallsplanen gäller för perioden 2018-2025 och föreskrifterna gäller tills vidare from 1/1 2024.

Miljöalmanacka

Varje år tar Sollefteå kommun fram en miljöalmanacka som skickas ut till alla medborgare i kommunen. I almanackan finns bland annat viktig information om hur sopsortering och återvinning går till.

Läs miljöalmanackan genom att klicka på länken längst ner. vill du ha ett tryckt exemplar finns det att hämta på medborgarkontoren eller återvinningscentralerna.

Vanliga frågor och svar

Hur går det till när ni väger mitt avfall?

Läs utförlig information om felmarginal och hur vägningen går till här.

Varför har taxan höjts för fritidsstationer?

Avfallshämtning finansieras helt och hållet av avfallsavgifter, det kommunen får in i avgifter ska täcka alla kostnader.

Avfallstaxan består av tre delar; grundavgift, hämtningsavgift och viktavgift. De två första är fasta kostnader.

För fritidshus som lämnar avfall i gemensamma sopkärl så ingår viktavgiften i hämtningsavgiften. Detta eftersom ni är flera som delar på kärlen, så att det inte går att avgöra hur mycket som var och en kastat.

Den nya avfallstaxan som började gälla 2024 beslutades av kommunfullmäktige 2023-12-18. Det som är nytt i den är att alla fritidshus ska betala en grundavgift på 948 kr/år. Därutöver ska man även betala hämtningsavgift på 819 kr/år. Innan höjningen har man endast betalat en totalavgift på 853 kr/år. Grundavgift täcker tex möjligheten att kunna nyttja återvinningscentraler och grovsopshämtning. Att höjningen blev så stor beror på att den tidigare taxan inte har gett kommunen full kostnadstäckning, vilket den nya taxan gör.

Här kan du läsa mer om de olika avgifterna: Renhållningstax Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.a