Made in West Germany

Bilar

Ur Yngve "Tomten" Sundqvists leksakssamling

23 juni - 9 januari 2021

Denna utställning är ett urval av Yngve Sundqvists leksaker tillverkade i Västtyskland i efterkrigstiden.

Yngve Sundqvist – Tomten

Föddes 1936 och kom att bo i stort sett hela sitt liv på Remsle i Sollefteå. Från tidiga år var han sjuklig och i början av 50-talet gick han på en skola för epileptiker i Knivsta, Stockholm. Under loven fick barnen åka hem, men många var inte lika lyckligt lottade som Yngve och hade den möjligheten. Han tyckte synd om barnen och väl återkommen till Sollefteå 1952 startade han sin verksamhet. Trasiga leksaker samlades för att repareras och sedan delas ut i syfte att skänka barn glädje.

Genom kontakter med grossistförbundet samt fabriker runt om i landet fick Yngve tag på trasiga leksaker, allt skickades till hans verkstad i Sollefteå och reparerades. Under vårsäsongen ägnade han sig åt detta för att, framemot sommaren, lösa av med turistbesök och guidningar för skolklasser och grupper. I mitten av 70-talet kunde omkring 90 turistbussar besöka Yngves verkstad under ett år. Perioden september-oktober packades tusentals paket efter nogsamt avprickade önskelistor innan han, under årets två sista månader, reste landet runt för att dela ut julgåvorna.

Otaliga är de barnhem, sjukhus, skolor, flyktingförläggningar som fått besök av Yngve, och han har bidragit stort till barns glädje. I slutet av 1980-talet inleddes även resor till barnhem i Baltikum, Polen, Ukraina, Vitryssland och Rumänien. Han finansierade verksamheten med hjälp av bidrag från föreningar, sin sjukpension och diverse gåvor. Han åkte också runt för att sälja jultidningarna ”Smålänningens jul” och ”Filip och Kaspersson”. I hans verkstad fanns också vykort till försäljning, samt den skiva han själv sjungit in.

Vissa leksaker tyckte Yngve var lite speciella och dessa ställdes undan. Allt från plåtbitar, mekaniska leksaker, Dinky Toys-bilar och porslinsdockor trängdes på hyllor och i montrar för framtida bevarande. Sommaren 2010 avled Yngve och han hade då drivit sin verksamhet i imponerande 58 år.

År 1994 belönades Sollefteåtomten med kunglig medalj för sina ”oegennyttiga insatser för barn” och han har även utsetts till ”Årets vänligaste svensk”. Han är en av Sollefteås mest betydande profiler.


Leksaksindustrins historik i korthet

Ordet leksaker (kommer från isländskans ”leika”) användes första gången i en text av den berömde fysikern Anders Celsius år 1729. Själva leksaksindustrin föddes i Europa på 1700-talet och industrialisering, urbanisering och borgarklassens framväxt var avgörande faktorer för såväl tillverkningen som för behovet.

Enbart i Nürnberg fanns det år 1861 hela 261 företag som tillverkade exempelvis mekaniska bilar, tåg och ångmaskiner. Tyskland var alltså tidiga, och hade länge en ledande position, men man förlorade den till Storbritannien på grund av de båda världskrigen, som drabbade landet hårt. Sedan dess har tillverkningen av leksaker vuxit i flera länder och på senare tid naturligtvis i Asien, till exempel i Japan och Kina.

Bollar, kulor och enkla dockor hade funnits sedan forntiden. Först i modern tid går det alltså att tala om en massproducering av leksaker, och dessa produkter fördes fram genom kraftfull reklam. Men successivt föddes även en ny syn på barn, vilket också bidrog till utvecklingen. Pinnar och kottar dög inte längre, det var pedagogiskt riktiga saker för lek som gällde.

Europas guldålder varade fram till andra världskriget.

Mekaniska leksaker

I beckplåt finns gjorda i olika utföranden med alltifrån bilar och motorcyklar till djur och figurer. Tillverkningen startade i mitten av 1800-talet i Tyskland och blev ett billigt alternativ till träleksaker. De kunde även förses med fjäderverk, vilket gjorde leksaken rörlig.

Schuco-bilen

Började tillverkas 1937 och är en av flera leksaker från Schreyer och Co. Bilen är baserad på Mercedes framgångsrika tävlingsbil som under 1930-talet sopade rent på banorna med kända förare som Rudi Caracciola. I Yngve Sundqvists samling finns ett 50-tal olika varianter av just denna modell.

Majoriteten av Schuco’s modeller är fortfarande noggrant genomarbetade för hand. Modellerna är producerade i Kina, Ungern och i Tyskland, dit produktionen flyttade tillbaka för flera år sedan. Alla Schuco produkter genomgår flera kvalitetskontroller före kundleverans.

Schuco historik

Under Schuco’s 100-åriga historia har redan över 100 miljoner leksaker sålts. Många av dessa är numera eftertraktade samlarobjekt och chansen är större att dessa återfinns i glasmontrar än i barns lekrum.

Under mitten av 1930-talet var Schuco först med att tillverka leksaksbilar som redan initialt var revolutionerande – inte enbart på grund av tekniken utan även med anledning av kvalitet, hantverk och funktionalitet.

1912:
Affärsmannen Heinrich Schreyer och tillverkaren Heinrich Müller startar leksaksföretaget ”Schreyer und Co” i Nuremberg. Målet är att utveckla figurativa plåtleksaker.

1913: Året då företagets gående ”tip-tap hundar” orsakar en stor sensation inom leksaksmarknaden.
1914: Lansering av den marscherande så kallade ”Automato”, som 50 år senare blev prototypen för de första leksaksrobotarna.
1920: Müller fortsätter att vara trendsättande inom designen avseende mekaniska leksaker och söker flera patent, exempelvis för ”Acrobato”, en plåtartist som gör kullerbyttor.
1936: Året när företaget lanserar deras första miniatyrbilar, den legendariska ”Wende-Auto” och Mercedesen ”Silver Arrow”, kända som Schuco Studiomodeller.
Mitten av 1950-talet: Formgjuten metall och plast erövrar leksaksmarknaden.
1976: Företaget ansöker om konkurs. Detta åtföljs av flera olika ägarbyten.
Från 1993: Nytt fokus på varumärket och nytt utvecklingsarbete.
1999: Nu tar The SIMBA DICKIE GROUP över Schuco.
Sedan 1999: Schuco fokuserar på produktion av modeller i formgjuten metall och detta blir företagets riktmärke.
2004: Man expanderar kedjan till att också inkludera skalan 1:18.
2008: Jordbruksmaskiner i modeller av skalan 1:32 tas med i produktionen.
2012: Schuco firar 100-årsjubileum.
2013: Nu föds en mindre seriemodell kallad PRO.R32.
2014: Man expanderar kedjan till att inkludera 1:64 skalan och introducerar också den mindre seriemodellen kallad PRO.R18
.2016: Ett tillägg till den militära produktionslinjen i 1:87 skala tillkommer.

Kontakt

Till toppen