Lyssna på sidan Lyssna

Modersmålsundervisning, studiehandledning och svenska som andraspråk

Våra barn och ungdomar med ett annat modersmål än svenska ska få hjälp och stöd att lyckas i skolan.

Det språk som i huvudsak talas i hemmet räknas som elevens modersmål. I vår kommun finns många familjer där ett annat språk än svenska talas hemma.

Om en elev har ett annat modersmål än svenska, kan kommunen erbjuda modersmålsundervisning samt studiehandledning på modersmålet. Syftet är att stödja elevens kunskapsutveckling och stärka både modersmålet och svenskan.

Elever som har ett annat modersmål än svenska och samtidigt har begränsade kunskaper i svenska kan få undervisning i ämnet Svenska som andraspråk (SvA). Denna undervisning ges tills eleven har tillräckliga kunskaper i svenska för att följa den ordinarie undervisningen i ämnet Svenska.

Modersmålsundervisning i skolan

Modersmålsundervisning är ett eget skolämne i både grundskolan och gymnasiet. Undervisningen hjälper elever att lättare förstå och ta del av den ordinarie undervisningen, samtidigt som den stärker deras tvåspråkiga identitet. Målet är att stödja elevens språkutveckling och bidra till ökad självkänsla.

Modersmålsläraren har ofta samma språkliga och kulturella bakgrund som eleverna.

Vem har rätt till modersmålsundervisning?

Kommunen är skyldig att anordna modersmålsundervisning om:

  • det finns minst fem elever som har behov av och önskar undervisning i samma språk,
  • det finns en lämplig lärare att tillgå.

För att en elev i grundskolan ska ha rätt till modersmålsundervisning krävs att:

  • eleven har grundläggande kunskaper i språket,
  • språket används dagligen i hemmet.

En elev kan endast få modersmålsundervisning i ett språk, även om flera språk talas hemma. Undantag görs om ett av språken är svenska, eftersom svenska alltid ingår i elevens utbildning.

Modersmålsundervisning i Sollefteå kommun

I Sollefteå kommun erbjuds elever som har rätt till modersmålsundervisning en lektion per vecka. Varje lektion är 60 minuter lång.

Svenska som andraspråk SvA

Barn och ungdomar som nyligen har flyttat till Sverige kan ibland sakna tillräckliga kunskaper i det svenska språket. För dessa elever är det mycket viktigt att så snabbt som möjligt få möjlighet att lära sig svenska och få en grundläggande förståelse för det svenska samhället och kulturen. Detta är avgörande för att de ska kunna delta fullt ut i skolgången och i det svenska samhället.

För att stödja denna språkutveckling kan eleverna läsa ämnet Svenska som andraspråk (SvA) i stället för det ordinarie ämnet Svenska. Målet är att eleverna ska utveckla sina kunskaper i svenska till en nivå som motsvarar den som elever med svenska som modersmål har. Undervisningen syftar även till att ge insikter i svensk kultur och samhällsliv.

Undervisningens upplägg

Hur undervisningen i Svenska som andraspråk organiseras kan variera mellan olika skolor:

  • På vissa skolor undervisas eleverna i separata SvA-grupper, där fokus ligger på språkutveckling och anpassad undervisning utifrån elevens nivå.
  • På andra skolor är SvA-undervisningen integrerad i den ordinarie svenskundervisningen, där läraren anpassar innehållet efter elevernas behov.

Oavsett upplägg är målet att eleven så snart som möjligt ska kunna delta i den vanliga undervisningen på lika villkor.

Studiehandledning

Elever som har ett annat modersmål än svenska kan, vid behov, erbjudas studiehandledning på sitt modersmål. Detta är en form av extra stöd som ges inom den ordinarie undervisningen, och syftar till att hjälpa eleven att förstå innehållet i olika skolämnen.

Studiehandledning kan erbjudas i de flesta ämnen där eleven har behov av språkligt stöd för att kunna följa undervisningen.

Hur beslutas studiehandledning?

Beslut om att erbjuda studiehandledning fattas i samråd mellan:

  • mentor eller undervisande lärare
  • rektor
  • eleven
  • vårdnadshavare

Bedömningen utgår från elevens behov och förutsättningar.

Studiehandledarens roll

En studiehandledare talar elevens modersmål och fungerar som ett extra stöd i undervisningen. Målet är att eleven ska få hjälp att förstå ämnesinnehållet, utveckla sin kunskap och på sikt klara sig bättre i skolan.