Presentation inför Försvarsberedningen

Sollefteå- och Härnösands kommun var idag inbjuden till Försvarsutskottet för att informera om möjligheterna för att upprätta ett nytt regemente i Sollefteå och Ådalen.

Försvarsberedningen har pekat ut behovet av två nya regementen i Sverige och både Sollefteå och Härnösand är aktuella som ny etableringsort. För att stärka möjligheten att få en etablering i Västernorrland har Sollefteå, Kramfors och Härnösand inlett ett samarbete.

Under hösten 2021 väntas riksdagen fatta beslut om inriktningen för Försvarsmakten de kommande åren.

- Vi är tacksamma för att få möjligheten att presentera Västernorrlands starka erbjudande. Att vi kan leverera ett erbjudande till Försvarsmakten som skulle ge en snabb och kostnadseffektiv etablering av försvarsmakten i Västernorrland. Vi hade en god dialog med utskottet och fick fram vårt budskap på ett bra sätt, säger Johan Andersson kommunstyrelsens ordförande i Sollefteå.