- Startsida
- Utbildning och barnomsorg
- Reveljen Vuxenutbildning
- Yrkeshögskola
- NPF-Neuropsykiatriska diagnoser, bemötande, arbetssätt och metoder
NPF-Neuropsykiatriska diagnoser, bemötande, arbetssätt och metoder

Denna fristående kurs på yrkehögskolenivå ger dig specialiserad kompetens för att bättre stötta personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) – en växande målgrupp inom vård, omsorg och socialt arbete. Genom distansstudier på halvfart kan du kombinera utbildningen med ditt arbete, oavsett om du är handläggare, lärare, boendestödjare eller arbetar inom annat relevant yrke. Kursen berättigar till studiemedel genom CSN.
Kursen täcker diagnoser, bemötande och evidensbaserade metoder, från lågaffektivt förhållningssätt till MI (motiverande samtal) och personcentrerat stöd. Du lär dig skapa genomförandeplaner, pedagogiska verktyg för psykoedukation och samverka effektivt mellan sjukvård, socialtjänst och skola. Praktiska övningar i salutogent bemötande och samplanering stärker din förmåga att bygga tillitsfulla relationer och anpassa stöd efter individens behov.
Under kursen tränar du på att omsätta teori till praktik – allt för att skapa en fungerande vardag för personer med NPF och deras anhöriga.
Perfekt för dig som vill utveckla ditt arbete med NPF – flexibelt, aktuellt och direkt tillämpbart!
Kursens innehåll:
- Neuropsykiatriska diagnoser
-Handlar om diagnoser inom området och hur de yttrar sig för individen. - Bemötande, metoder och arbetssätt
-Handlar om bemötande som är anpassat till målgruppen.
Förståelsen av ett personcentrerat arbetssätt med samordning, samverkan och kontinuerligt stöd. Metoder och arbetssätt som är välbeprövade, evidensbaserade och väl fungerande. Här ingår kunskap om det lösningsfokuserade förhållningssättet, introduktion i MI och lågaffektivt bemötande. - Genomförande- och behandlingsplaner samt individuell studieplan
-Handlar om att förstå innebörden av och kunna skapa korrekt dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete, kopplat till målgruppen och det personcentrerade
arbetssättet. - Pedagogiska verktyg vid psykoedukation
-Handlar om att lära sig pedagogiska verktyg för att lära ut kunskap om NPF
till målgruppen och dess anhöriga. De pedagogiska verktygen och ledarskapet i
lärandeprocessen går även att använda i andra sammanhang, som till exempel mellan kollegor.
Du som studerande tränas praktiskt i det du lär i teorin. Du övar bland annat på hur du kan använda ett salutogent förhållningssätt i bemötande genom samtal och övrig interaktion med patienter, klienter och brukare. Du tränar även på samplanering och samverkan med andra aktörer.
Kursinformation:
Utbildningen erbjuds i två omgångar. Kursen är en distanskurs som omfattar 45 YH-poäng på halvfart under en termin och första omgången kommer starta vårterminen 2026. Kursen innehåller ingen praktik eller LIA, men lärarledda lektioner kommer att ske via distans.
Uppkopplingar med lärare sker onsdag förmiddagar, där det bland annat förekommer examinerande moment. Det är viktigt att du kan frigöra tid till dina studier då för att kunna få godkänt i kursen. I övrigt planerar du din studietid helt individuellt, då föreläsningar och övriga uppgifter finns tillgängliga på IT-plattformen.
Omgång 1:
Ansökan är nu stängd!
Omgång 2:
Sök senast den 26 april 2026, ansökan öppnar den 1 februari 2026
Kursen startar: 8 juni 2026 (sommaruppehåll den 29 juni — den 23 augusti )
Kursen avslutas: 4 december 2026.
Behörighet
Grundläggande behörighet samt minst ett års yrkeserfarenhet av heltidsarbete där målgruppen är en del av arbetsuppgifterna. Det vill säga ärenden inom socialt arbete, pedagogiskt arbete eller vård och omsorgsarbete inom relevant område.
Antagning/Urval
Om det är fler behöriga sökanden än det finns platser på kursen behöver vi göra ett urval.
Urvalet görs på det sammantagna resultatet av poäng från betyg och antal år i arbete med målgruppen. Därför är det avgörande för att vi ska kunna beräkna ditt meritvärde att du laddar upp gymnasiebetyg och tjänstgöringsbetyg som visar antal år i arbete med målgruppen.
Betyg: En genomsnittspoäng räknas fram utifrån kurserna Engelska 5, Svenska 1 samt Samhällskunskap 1a1.
Yrkeserfarenhet: 1 år är kravet för behörighet men 5 år eller längre ger det högsta meritvärdet.
Resultatet från betyg och yrkeserfarenhet räknas samman och summan utgör grunden för urvalet och därmed ökar ens chanser att antas till utbildningen. De med högst totalpoäng antas till utbildningen.
Lång yrkeserfarenhet kan ge dig behörighet
För dig som inte uppfyller de formella kraven på behörighet, finns möjligheten att ansöka om reell kompetens. Med reell kompetens menas den samlade kompetensen som du har från arbete och studier i och utanför det formella utbildningssystemet. Vi gör sedan bedömningen om du uppfyller kraven för behörighet.
Spara ner den ifyllningsbara PDF-filen på din dator och fyll i formuläret. Ladda sedan upp det i din ansökan på Yh-antagning.se tillsammans med de dokument du hänvisar till som bilagor.
CSN
Kursen berättigar till studiemedel på halvtid.
Information om studiestöd kan du få hos Centrala Studiestödsnämnden (CSN).
Kostnader för läromedel och material, samt boende och resor bekostas av den studerande.
Kontakt
Behöver du hjälp med din ansökan eller har frågor om utbildningen? Kontakta Anna Westerlund.
E-post: anna.westerlund@utb.solleftea.se
Telefon: 076 307 90 37
Har du frågor om Studie- och yrkesvägledning? Kontakta Reveljens studie- och yrkesvägledare:
E-post: syv-reveljen@utb.solleftea.se


