- Startsida
- Utbildning och barnomsorg
- Reveljen Vuxenutbildning
- Ansökan komvux
Ansökan komvux

Här ansöker du till komvux kurser på plats eller med flexibelt upplägg vid Reveljen, kurser på heldistans, olika yrkespaket samt lärlingsutbildningar. Kursstarter, kursutbud och sista ansökningsdagar finns under grundläggande nivå, gymnasial nivå, gymnasiala yrkesutbildningar och lärlingsutbildning.
Du söker till grundläggande och gymnasial vuxenutbildning genom att följa några olika steg.
Steg 1: Utforska vilka utbildningar som finns
I utbildningskatalogen kan du söka fram utbildningar som erbjuds genom att söka med text och/eller olika urval. Texten du skriver ger sedan träffar utifrån om det ordet ingår i utbildningens namn eller om det ordet finns angivet som s.k. sökord för de utbildningar som finns tillgängliga. Får du inga träffar kan du prova att söka med de andra urvalen istället.
Urval som du kan använda:
- Startmånad - Om du vill söka utbildningar som startar under vissa månader
- Nivå – Grundskolenivå eller Gymnasienivå. Grundskolenivå ger kurser som motsvarar grundskolans ämnen. Gymnasienivå ger kurser som motsvarar all utbildning efter grundskolan.
- Klassrum, Distans eller Flexibla studier - Flexibla studier betyder att det är varierat med klassrumsundervisning och distans. I vissa fall kan även delar vara utlokaliserat på företag.
- Kurs eller Paket - Kurs använder du om de vet att du bara ska söka enskilda kurser. Paket använder du om du vill söka särskilda utbildningar där flera kurser paketerats tillsammans till en utbildning.
Steg 2: Påbörja din ansökan
När du hittat en kurs eller ett paket som du vill söka, klickar du på Lägg till. Antalet kurser/paket du lägger till visas med en liten siffra vid dina Valda kurser. För att gå vidare med din ansökan behöver du vara inloggad – logga in med lämplig inloggning som t.ex. BankId.
När du loggat in kan du se din påbörjade ansökan under fliken Ansökan. Om du vill lägga till fler utbildningar kan du växla tillbaka till utbildningskatalogen. När du är nöjd klickar du på Gå vidare.
Nu ges du möjligheten att prioritera dina val, svara på kompletterande frågor, ev. ladda upp och koppla bilagor till någon utbildning och ange dina kontaktuppgifter. Om du inte har alla uppgifter klara för att kunna genomföra din ansökan, kan du välja att Spara till senare. Det innebär att allt du gjort hittills i din ansökan finns tillgänglig bara för dig nästa gång du loggar in. Inga uppgifter kommer in till Vuxenutbildningen förrän du skickar in din ansökan.
Ladda upp dokument
Dina valda kurser/paket listas med markering om det är obligatoriskt att lägga till en bilaga, och vilken typ av bilaga som efterfrågas. Du kan lägga till bilagor även om det inte är obligatoriskt om du tror att det kan vara värdefullt under behandlingen av din ansökan. Du är själv ansvarig för att ladda upp dessa när du ansöker.
- Under Ladda upp filer klickar du på Välj fil
- Klicka på Välj fil
- Sök fram de bilder/dokument du vill använda och bekräfta
- När du har valt alla filer du vill använda klickar du på Ladda upp
- Filerna visas i en lista där du också kan ta bort via soptunnan om du valt fel
- Stäng
- Välj sedan bland dina uppladdade filer för respektive kurs/paket
Kontaktinformation
Din adress hämtas från befolkningsregistret och kan inte ändras. E-postadress måste anges och bekräftas en extra gång för att minimera risken för felskrivning. Du måste också ange mobilnummer så vi kan nå dig via telefon vid behov. Har du en alternativ adress kan du ange den.
Kontrollera
När du klickar Gå vidare kommer du till ett kontroll-steg där du ska kontrollera att dina angivna uppgifter stämmer. Vi rekommenderar att du behåller markeringen för att få kvittensen på e-post även om den också blir tillgänglig som pdf på din ansökan när du är inloggad. När du är klar med alla steg kan du Skicka in ansökan.
I och med att du skickar in din ansökan kommer dina personuppgifter att registreras i enlighet med den nya dataskyddsförordningen, GDPR. För mer information om hur Sollefteå kommun behandlar personuppgifter se: Hantering av personuppgifter - Sollefteå kommun (solleftea.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Om du har skyddade personuppgifter ska du använda vår pappersblankett.
- Är du folkbokförd i en kommun utanför Västernorrlands län ska du skicka vår pappersblankett till din hemkommun.
Blanketten kan du begära att få hemskickad eller till din e-postadress genom att skicka ett mail till Reveljen.
Webbansökan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Steg 3: När ansökan är inskickad
När du skickat in en ansökan kan du följa den via samma inloggning på Mina ansökningar.
När ansökan är behandlad kommer du att få ett e-post om att du via samma inloggning på Mina ansökningar kan se på ditt kursbesked och tacka ja eller nej till kurserna du blivit antagen till, alternativt informeras om en orsak till varför du inte blivit antagen. Först när du tackat ja till din utbildning kommer du att få en kallelse. Var tillgänglig - vi kommer kanske att kontakta dig på telefon eller mail om vi behöver fler uppgifter.
Status Ny
När du har skickat in din ansökan, visas den under Mina ansökningar med status Ny. Så länge den har status Ny kan du fortfarande Ändra i din ansökan via pennan eller Ta bort via soptunnan.
Status Behandlas
När ansökan börjar hanteras av Vuxenutbildningen ändras status till Behandlas och då kan du inte längre ändra eller ta bort. Behöver du komplettera med fler kurser/paket kan du göra en ny ansökan genom att gå till Utbildningskatalogen.
Kvittens och meddelandehistorik
På din ansökan kan du alltid se din senaste Kvittens som pdf, och Meddelandehistorik för de meddelanden som skickats till din e-post alternativt via SMS.
Kursbesked - tacka ja eller nej
Kursbesked visar endast uppgifter när du fått ett meddelande om att du har ny information om din ansökan och uppmaning om att logga in och välja Kursbesked. När du fått meddelandet är det viktigt att du går in och tackar Ja eller Nej till de kurser du blivit antagen till. Har du inte blivit antagen kan du också se information om varför du inte blivit antagen. Du måste tacka ja/nej inom sju dagar – har du problem som gör att du inte kan göra detta själv måste du kontakta Vuxenutbildningen.
Komplettering
Om du fått ett meddelande om att du behöver logga in och hantera bilagor visas ansökan med status Komplettering krävs. Välj då pennan för att ändra dina bilagor. När du sparar låses ansökan igen med status Kompletterad.
Färdigbehandlad
När Vuxenutbildningen anser att din ansökan är färdigbehandlad kommer den att visas med status Färdigbehandlad.
Antagningsbesked/välkomstbrev
Vi skickar ett antagningsbesked/välkomstbrev till din e-postadress senast en vecka före kursstart.
Steg 4: E-post eller sms från utbildningsanordnaren vid distansstudier
Så snart du är anmäld kommer du att få ett sms eller mail från Arena Utbildning med praktisk information och inloggningsuppgifter till deras lärplattform. Läs meddelandet noga!
Har inte sms:et kommit? Kolla då även din e-post eftersom meddelandet skickas dit i andra hand, i fall inte sms:et kan levereras. Titta även i skräpposten. Där hamnar tyvärr ofta mail från de externa utbildningsanordnarna. Kontakta Arena Utbildnings elevsupport på 010-788 00 39 om det är så att du inte fått dina inloggningsuppgifter.
Studiekarens
Reveljen inför nya regler för antagning efter studieavbrott för att undvika att personer som upprepade gånger avbryter sina studier blir antagna på nytt. Detta ger fler kommuninvånare möjlighet att läsa hos oss på vuxenutbildningen.
Regler
De nya reglerna innebär att möjligheten för dig att bli antagen till vuxenutbildningen kan påverkas. Reglerna träder i kraft den 12 augusti 2024 och gäller för sökande på grundläggande och gymnasial nivå, både till kurser och sammanhållen utbildning. De nya reglerna kan leda till karens eller lägre prioritet vid kommande antagningar om du tidigare har gjort studieavbrott.
Studiekarens
Vissa avbrottsorsaker kan leda till att du får studiekarens. Det innebär att du inte blir antagen till samma kurs eller sammanhållande utbildning som du tidigare har avbrutit förrän efter en viss tid. Studiekarensen är sex månader för enstaka kurser och tolv månader för sammanhållen utbildning. För sökande till sammanhållen utbildning gäller studiekarensen för alla sammanhållna utbildningar, inte bara den specifika sammanhållna utbildning som du har avbrutit.
Avbrottsorsaker
Följande avbrottsorsaker ger studiekarens:
- Om du uteblir från kursstart utan giltig frånvaro.
- Om du inte är aktiv i din sökta kurs, via vår utbildningsanordnare på heldistans, under den första studieveckan.
- Om du är inaktiv i dina studier i mer än tre veckor utan att ha lämnat in ett giltigt intyg som styrker din frånvaro. Sjukintyg måste uppvisas till skolan från och med åttonde sjukdomsdagen.
- Om rektor beslutar att det inte finns förutsättningar för dig att tillgodogöra dig utbildningen kan det resultera i studiekarens.
- Om du har fått betyget F eller streck i samma kurs två gånger i rad under de senaste tolv månaderna. Antagning till annan studieform kan i vissa fall ge undantag från studiekarens, exempelvis från distans till klassrumsundervisning.
- Om du sökt upprepade gånger men inte påbörjat dina studier.
- Om du nyligen har fullföljt en sammanhållen utbildning (inom yrkesvux). Du kan bli antagen till en ny sammanhållen utbildning tidigast 12 månader efter avslutad utbildning.
Tacka nej till sökt utbildning
Du har möjlighet att tacka nej till din erbjudna plats om du inte vill påbörja utbildningen. Undantag från studiekarens görs om du tackar nej innan kursstart. Du tackar ja eller nej till din plats när du fått kursbeskedet. Det är därför mycket viktigt att du tackar nej innan kursstart om du inte kan börja utbildningen du är antagen till.
Möjlighet att återuppta kurs eller utbildning
Om du har blivit avbruten på en kurs eller utbildning du läser via vår utbildningsanordnare på heldistans, kan studie- och yrkesvägledare tillsammans med rektor göra en bedömning om du får återuppta den. Ett villkor är att du kontaktar oss inom en vecka efter studieavbrottet. Om du bedöms ha förutsättningar för att slutföra ges du en (1) möjlighet till det, men blir du återigen avbruten på grund av inaktivitet förblir kursen avbruten. Du får därefter studiekarens på sex eller tolv månader, beroende på om det är enstaka kurs eller sammanhållen utbildning.
Kontakt
- Medborgarservice
- Öppettider: 07:45 - 16:30
- Telefon: 0620 - 68 20 00
- E-post: Kommun@solleftea.se