- Startsida
- Stöd och omsorg
- Stöd till äldre
- Hjälp och stöd i hemmet
- Digitala inköp
Digitala inköp

Digitala inköp inom hemtjänsten
Hur det fungerar: Om du har rätt till hjälp med inköp, gör du och en hemtjänstmedarbetare beställningen tillsammans. Medarbetaren har med sig den teknik som behövs.
Varför digitala inköp? Att handla digitalt gör det enklare och tryggare för dig. Du får mer kontroll över vad som köps, och du betalar själv via faktura. På landsbygden kan du fortfarande få varorna hemskickade med hjälp av hemsändningsbidrag. Digitala inköp införs stegvis och gäller först för nya beslut om inköpshjälp. Senare erbjuds även personer med äldre beslut att handla digitalt.
Fördelar:
- Du får större inflytande över vad som handlas, och möjlighet att själv vara med och välja varor eller ersättningsalternativ.
- Blir säkrare för dig, eftersom du själv hanterar betalningen med faktura.
- Det frigörs tid för hemtjänstens medarbetare att vara mer närvarande och ge stöd hemma hos dig.
