Intervju - så upplever jag Reveljen

I en serie av intervjuer med elever/studenter som studerat hos oss på Reveljen under åren börjar vi med Karin Wedal, 33 år från Sollefteå. Vår studieadministratör Beryl Skogström har träffat Karin och ställt fem frågor till henne.

Karin har läst IKK, programmet för internationell kris- och konflikthantering. En treårig högskoleutbildning som Reveljen anordnat tillsammans med Umeå Universitet fram till och med våren 2018. De två första åren av utbildningen var förlagda på Reveljen och det tredje året läser hon nu på Umeå Universitet.

 

Fråga 1: Hur hittade du till Reveljen?  
Karin: Jag läste på  Mittuniversitetet och skrev tentor på Reveljen. Jättesmidigt! I Reveljens utbildningskatalog hittade jag utbildningen IKK.

 

Fråga 2:  Hur har dina studier påverkat dig?                  
Karin: Jag har insett att jag kan påverka mitt yrkesval. Utbildningen har gjort att jag ser på samhället med andra ögon i både det stora och det lilla. Jag har blivit mer kritisk till all information  som finns tillgänglig.

 

Fråga 3: Hur är Reveljen som en plats att studera och läsa på?                      
Karin: Reveljen är jätteproffsigt. Serviceinriktat, ganska modernt, strukturerat, och effektivt. Man bokar smidigt grupprum med tillgång till datorer och
internet.

 

Fråga 4: Hur ser du på dina möjligheter att hitta ett jobb du trivs med när du läst klart?         
Karin: Möjligheten att hitta ett trivsamt jobb känns stora och troliga då min utbildning är bred. Förhoppningen är  att hitta det i Sollefteå eller någonstans i närområdet med pendlingsavstånd.   

 

Fråga 5: Vad är dina bästa tips till någon som funderar på att börja studera?               
Karin: Gå på vad du är intresserad av utan hänsyn till yttre påverkan. Kolla
utbildningskataloger, hemsidor, prata med Studievägledare. Sök utbildningen/arna du funderar på och ta beslut när du fått svar. Ta kontakt med CSN. Som student får man jättemånga erbjudanden som bidrar till bättre ekonomi.

 

Publicerad: 2019-02-12

Skribent:

Medborgarservice