Lyssna på sidan Lyssna

Trygghetslarm

Att känna sig trygg i sitt hem är viktigt. Att veta att man kan kalla på hjälp vid oväntad händelse ökar tryggheten. Du som har försämrad hälsa kan få ett trygghetslarm som hjälpmedel.

Om du har fått ett trygghetslarm som hjälpmedel innebär det att du får en larmknapp att bära runt handleden eller halsen. När du behöver kalla på hjälp, till exempel om du ramlat och inte kan ta dig upp själv, trycker du på larmknappen. Då ringer trygghetslarmet automatiskt upp larmmottagningen, där det finns personal hela dygnet. När larmmottagningen fått kontakt med dig får hemtjänstpersonalen meddelande om din situation och kommer till dig så fort de kan, om du behöver deras hjälp. Om larmmottagningen inte får kontakt med dig kontaktar de hemtjänstpersonal som kommer till dig.

Om ditt tillstånd är akut ska du ringa 112!

För att personalen ska kunna komma in hos dig när du har larmat, måste du lämna 2 uppsättningar bostadsnycklar till hemtjänstpersonalen. En uppsättning ska dag- och kvällspersonalen ha, och en ska nattpersonalen ha. Nycklarna förvaras i låsta nyckelskåp. Det är viktigt att du ser över din hemförsäkring i och med att du lämnar ut dina bostadsnycklar.

Funktion och säkerhet

OBS! Du behöver inte ha någon form av telefoni installerad i hemmet för att larmet ska fungera. Larmet i sig använder sig av mobil teknik.

När trygghetslarmet är installerat ska det inte flyttas. Se till att kontakter som hör till larmet sitter i vägguttaget. Om du drar ur kontakten fungerar inte larmet och ett meddelande går till trygghetsjouren om avbruten kontakt. Larmmottagningen måste då kontakta hemtjänstpersonal.

För största möjliga säkerhet kontrolleras ditt trygghetslarm varje timma av larmmottagningen och skickas ut meddelanden om larmet inte fungerar 4 ggr./dygn.

Trygghetslarmen fungerar även när det blir strömavbrott, batteritid i larmen är upp till 120 timmar. Att tänka på är att telemasterna inte har så lång batteritid oftast ej längre än fyra timmar.

Vad kostar det

Fast kostnad för trygghetslarmet är 200 kr per månad och hushåll vilket faktureras i efterhand.

Så ansöker du

Om du behöver ett trygghetslarm kontaktar du en biståndshandläggare för att göra en ansökan. Ansökan kan du göra muntligt via telefon eller skriftligt genom att du fyller i en ansökningsblankett och skickar till biståndsenheten.

När larmet inte behövs mer

När du flyttar eller inte längre behöver trygghetslarmet ska utrustningen (huvuddelen, larmknappen och pärmen) lämnas tillbaka till hemtjänstpersonalen. Du eller anhöriga kvitterar då ut dina utlånade bostadsnycklar. För att få tillbaka nycklarna krävs att den som hämtar dem kan legitimera sig.