Med anledning av regeringens förslag till elprisstöd

Med anledning av regeringens förslag till modell för elprisstöd har kommunstyrelsens presidium skickat nedanstående skrivelse till näringslivsminister Ebba Busch.

Med anledning av regeringens förslag till elprisstöd

Vi skriver till dig med anledning av regeringens förslag till elprisstöd för södra Sverige. Den senaste tiden har elpriset i norra Sverige nått nya rekordnivåer och under långa perioder varit över 5 kr/kwh.

Det är exceptionellt höga priser som påverkar företag och industri i vår kommun. I vår kommun bor många familjer och äldre med små marginaler som nu får se dessa ätas upp av skyhöga elpriser, lagom till julhelgerna. Samtidigt varnar experter för att prischocken kommer att bli ännu värre i december.

Sollefteå kommun är ett av landets största producenter av förnybar el och årligen produceras det 10 TWh varav vi exporterar 9,8 TWh. Mot bakgrund av detta är det svårt att hitta argument för att våra invånare inte bara ska betala rekordpriser utan också utlämnas när regeringen utformar stödpaket.

Väljer regeringen att ändå utelämna norra Sverige hoppas vi att man tar i beaktande de många familjer och äldre som nu under december kommer att få se sina inkomster ätas upp av skyhöga elpriser. Det kan inte vara tanken att välbärgade individer i södra Sverige ska få ett elprisstöd på 16 000 kr för att de råkar bo i rätt elprisområde medan fattiga pensionärer vid jultid ska vara oroliga för att klara elräkningen för att de bor i fel elprisområde.

Med vänliga hälsningar
Johan Andersson, kommunstyrelsens ordförande Sollefteå kommun