Kommundirektörens förordnande avslutas

Kommunstyrelsen avser att avsluta nuvarande kommundirektörs förordnande från den 9 januari 2023. Beslutet tas av kommunstyrelsen den 8 november.

Ann-Sofia Kulluvaara kommer att slutföra de pågående uppdrag som hon arbetat med under hösten fram till den 9 januari 2023.

- Det har hänt en hel del i kommunen under Anna-Sofias föräldraledighet och samtidigt går vi in i en ny mandatperiod. Det sammantaget gör att vi ser att det är läge för en annan typ av ledarskap, säger Johan Andersson kommunstyrelsens ordförande.

- Vi vill tacka Anna-Sofia Kulluvaara för hennes arbete för Sollefteå kommun under dessa år. Det här har varit ett svårt beslut att ta men vi tror att det är rätt väg att gå, säger Birgitta Häggkvist, vice ordförande i kommunstyrelsen.

- Det har varit en ära och ett nöje att arbeta med alla i Sollefteå kommun. Jag förstår att det har hänt mycket i organisationen under min frånvaro. Det är inte mitt val att avsluta, men jag respekterar kommunens vägval och jag är stolt över de snart 6 år jag jobbat hos Sollefteå kommun. Jag tackar för det förtroende jag fått, och önskar nu Johan Andersson och min efterträdare ett varmt lycka till, avslutar Anna-Sofia Kulluvaara.

Kommunstyrelsens anställer och entledigar

Enligt reglementet är kommunstyrelsen den nämnd som anställer och entledigar kommundirektören. Beslut väntas fattas av kommunstyrelsen den 8 november och kommundirektörens förordnande avslutas den 9 januari 2023. Beslut om process för en ny kommundirektör kommer att fattas inom kort.