Stor investering i Sollefteå gymnasium

Sollefteå kommun går vidare i processen med att bygga nya lokaler för längd- och skidskyttegymnasiet i Sollefteå kommun.

Hösten 2018 fattade Sollefteå kommun beslut om en ny-/ombyggnad av GB-skolan. Nu tar kommunen nästa steg i att skapa en modern och attraktiv gymnasieskola genom ett preliminärt beslut om nya lokaler för skidgymnasiet.

Under 2019 har de nya lokalerna projekterats och en upphandling genomförts. I början av februari beräknas kommunstyrelsen fatta beslut om tilldelning och därmed byggstart.

De nya lokalerna kommer att byggas bredvid GB-skolan och ger därmed eleverna en unik möjlighet att kombinera utbildning och träning. Lokalerna kommer att innehålla gym, ett träningslabb med skatebana (rullband), möjligheter till skytte såväl med luftgevär som laser, vallningsutrymmen, skidförråd m.m.

Skidgymnasiet i Sollefteå kommun är en utbildning med riksintag. Vilket innebär att det är landets främsta ungdomar som antas till utbildningen. Det är Riksidrottsförbundet som avgör vilka orter som får arrangera utbildningen. I den senaste utvärderingen fick utbildningen i Sollefteå högsta betyg av Riksidrottsförbundet med motiveringen att verksamheten i Sollefteå är ”absolut helt avgörande” för Skidförbundets elitidrottsutveckling.

Skidgymnasiet i Sollefteå kommun har genom åren fostrat några av världens bästa skid- och skidskyttar. I dagens A-landslag har följande gått skidgymnasiet i Sollefteå; Ebba Andersson, Frida Karlsson, Evelina Settlin, Anna Magnusson, Hanna Öberg, Elvira Öberg och Sebastian Samuelsson.

Kommentarer från Sollefteå kommun,

- Jag är oerhört glad över att vi nu tar nästa steg i processen att bygga en modernanläggning för skidgymnasiet. De nya lokalerna i kombination med de fantastiska träningsmöjligheterna på Hallstaområdet säkerställer skidgymnasiets framtid i Sollefteå, säger Maria Wennberg, ordförande i utskottet för unga och lärande kommenterar

- Det är svårt att överskatta vad skidåkningen och alla framgångar i skidspåren och skjutvallarna har betytt för Sollefteå kommun. Värdet i såväl marknadsföring men också för näringslivet i form av event och läger är stort. Men de satsningar som vi gör sänder också en viktig signal om att vi tror på framtiden och våra ungdomar, säger skolchef Örjan Abrahamsson

Anbudssekretessen råder fram tills beslut tas i Kommunstyrelsen. Värdet på hela projektet är på ca 30 miljoner kronor.