Sollefteå kommun har ny webbplats

Onsdag den 23/9 lanserade Sollefteå kommun sin nya webbplats. Här nedanför presenteras vad du hittar på sidorna. Den nya webben lever upp till de nya nationella tillgänglighetsdirektiven. Om du saknar information eller inte hittar det du söker så kontakta oss så hjälper vi dig. Välkommen att bekanta dig med nya webbplatsen!

När du står på Startsidan

Längst upp till höger på Startsidan finns följande funktioner:

Använd gärna sök-funktionen för att snabbt hitta det du söker.

Translate

Google Translate översätter till alla tillgängliga språk i listan. Vi tar inget ansvar för översättningens noggrannhet.

Lyssna

Med lyssna-funktionen kan du välja olika hjälpmedel för att använda webbplatsen.

Här hittar du olika kontaktvägar till kommunen

E-tjänster

När du klickar här kommer du till en landningssida där E-tjänster och blanketter är grupperade efter huvudkategorier.

Du kan även söka direkt i sökrutan efter en e-tjänst eller blankett.

Längst upp till vänster på Startsidan finns kommunens logotyp.

Dessa funktioner följer med på alla sidor på webbplatsen.

Populära sidor och Medborgarservice

Under stora bilden på Startsidan finns rutorna Populära sidor och information om Medborgarservice öppettider.

Puffar till relevanta sidor

Därefter presenteras så kallade ”puffar” med bild och text, som går till relevanta sidor. Oftast ligger här 6 puffar, men ibland kan det vara 9 puffar.

Nyheter och Evenemang

Under puffarna finns rutor med Nyheter respektive Evenemang.

Längst ner på sidan hittar du ett flöde med Sociala medier.

Sidfoten i blått fält

I sidfoten finns kontaktuppgifter, Medborgarservice, samt Länkar.

Sidfoten finns även på alla sidor på webbplatsen.

Såhär hittar du på nya webben

Strukturen på webbplatsen är ny.

Kategorierna på Startsidan följer dock samma struktur som på vår gamla webbplats;

Utbildning & barnomsorg
Omsorg & hjälp
Uppleva & göra
Bygga, bo & miljö
Trafik & infrastruktur
Näringsliv & arbete
Kommun & politik

När du trycker på en kategori

När du trycker på en kategori (t ex Bygga, bo & miljö) kommer du att se en lista med undersidor i ett blått fält, för just den kategorin.

E-tjänster och blanketter

Nedanför undersidorna finns en beige ruta med E-tjänster och blanketter för just den kategori du står på.

När du klickar på den rutan hamnar du på en samlingssida för e-tjänster och blanketter för den kategori du står på.

Efter den beiga rutan med E-tjänster och blanketter presenteras ”Puffar” med ruta för Nyheter, Anslagstavlan och Lediga jobb i Sollefteå.

När du klickat fram en vanlig sida (t ex Avfall och återvinning)

En vanlig sida innehåller oftast rubrik, bild, ingress och brödtext som kan vara indelad med mellanrubriker och punktlistor för att du ska få en bättre överblick av texten.

Sidan du befinner dig på är markerad med fet stil och blå bakgrund. I de fall sidan har undersidor kommer ett kryss att finnas till höger i rutan.

Sidor kopplade till den sida du står på

Om du använder en dator så finns undersidor till sidan du står på i fältet till höger.
Om du använder en mobil eller surfplatta så finns dessa undersidor löpande nedåt i fältet.

Det finns en grå vågrät långsmal ruta ovanför sidan du står på.
Den innehåller till höger: Skriv ut, Dela, Kontakt.
Till vänster står var på webbplatsen du befinner dig.

Nedanför en vanlig sida finns ibland en beige ruta som heter Relaterad information.

Relaterad information

Denna ruta innehåller länkar till andra sidor och/eller dokument som är ett bra komplement till sidan du står på.

Under Relaterad information finns en blå ruta som heter Kontakt.

Ställ en fråga

Om du ställer en fråga här får du svar inom 2-4 arbetsdagar.
Du kan även chatta med Medborgarservice under deras öppettider.

Chatt

Chatten ligger i ett blått vertikalt fält som är placerat till höger på webbsidan. I fältet står ”Kontakta oss”. Klicka där och invänta en ledig handläggare.

Lämna synpunkt

Denna tjänst används för just den sida du står på, du kan ha hittat ett fel på en länk, ett tekniskt fel med mera.

Felanmälan

Här kan du felanmäla någon funktion på webben som du upptäckt inte fungerar.

Sidfoten i blått fält

I sidfoten finns kontaktuppgifter, Medborgarservice, Länkar och kommunens logotyp.

Sidfoten finns med på alla sidor du står på.