Sollefteå kommun i toppen

Sollefteå kommun får en topp-placering när kommuners hantering av telefoni- och epostkontakter mäts. Totalt placerar sig Sollefteå kommun på 12 plats i riket.

Undersökningen är en del av Kommunens Kvalité i Korthet, KKIK, som genomförs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). I undersökningen har SKR tittat på tillgänglighet, svar på frågan, kvalitet på informationen, intresse och engagemang, bemötande, svarstid, hälsningsfras.

När samtliga omdömen summerats rankas Sollefteå kommun på 12e plats bland Sveriges kommuner.

Undersökningen visade att hela 75% av frågorna fick sitt svar inom 60 sekunder och att 95% av svaren ansågs hålla god nivå och resterande 5% medelgod.

Att Sollefteå kommun arbetat med att stärka en väg in för näringslivet märks också i undersökningen. Då hela 100% av svaren på frågor om bygglov och miljö- och hälsa ansågs hålla god nivå.

Sollefteå kommun har arbetat hårt med att öka tillgängligheten och kvalitén i kommunens kundtjänst. Bland annat skapades enheten Medborgarservice år 2016 för att fungera som en väg in för såväl medborgare som näringsliv. De senaste åren har Sollefteå kommun också tydligt klättrat i kvalitetsmätningen från plats 93 år 2016 till 12 2019.