• Sollefteå stadsnät - ett bredbandsnät för alla


  • Ett öppet nät ger dig frihet att välja



Klicka på en fråga för att läsa svaret

  • Hur och när skall jag betala anslutningsavgiften för stadsnätet?
    Anslutningsavgiften kommer Sollefteå stadsnät att fakturera dig som en engångsavgift när installationen är helt klar. Vid aktiv anslutning kommer även första månaderna för nätavtalet att debiteras på samma faktura. Betalningsvillkor är 30 dagar.Inom vissa gränser kan betalningen av anslutningskostnaden delas upp. Kontakta oss för mer information och överenskommelse för delbetalning.
  • Vilka lampor skall lysa på dosan på väggen för att allt skall vara ok?
    Guide för vilka lampor som finns och skall lysa, samt ytterligare information om mediakonvertern finns att läsa i infoblad Inteno eller infoblad DRG under fliken Dokument.
  • Måste dosan (fiberkonvertern) sitta inomhus?
    Ja, den måste sitta i inomhusmiljö, dvs miljö med låg luftfuktighet och med temperatur som lägst 0  och högst +40 grader (C).
  • När kommer ni och återställer det ni grävt för stadsnät?
    Återställning efter grävning sker kontinuerligt under sommar- och höstmånaderna.
  • Jag har skickat in en beställning på en villaanslutning men har ångrat mig. Hur gör jag nu?

    En beställning av anslutning är bindande och kan därmed inte ångras. Under skedet före beställning då du lämnat in en intresseanmälan går det bra att ångra sig genom att meddela att man inte längre har intresset av en anslutning. Detta kan då påverka priset för övriga anslutningar om gemensam intresseanmälan är gjord eftersom priset per villa är uträknat med antal intresserade som grund.
  • Jag bor utanför de anslutna orterna men skulle ändå vilja ha stadsnät. Kan jag få det?
    Det beror på vart du bor. Om du bor i en by nära någon av orterna och stadsnätet har fiber som går genom eller förbi byn du bor i kan möjlighet för anslutning av stadsnät finnas genom s.k. Byalagsanslutning. För mer information kontakta oss eller läs HÄR.
  • Det grävs för stadsnät i mitt bostadsområde. Kan jag hoppa på nu eller är det för sent?
    För det mesta går det bra att hoppa in litet i efterhand så länge anslutningen fortfarande är i stadiet då vi gräver på området. Dock kan vi inte garantera detta då det beror på var i området du bor i förhållande till de andra som skall anslutas. Detta har med kostnaden för grävning att göra. Alternativt kan anslutningskostnaden, i de fall huset ligger till så att ytterligare grävning krävs, bli högre än för de andra i området. I andra fall kan ännu en intresserad i området betyda lägre anslutningskostnad för alla, inklusive dig. Allt beror på hur huset ligger till i förhållande till de andra. Kontakta oss för mer information.
  • Vad kostar det om jag vill ha stadsnät i mitt hus?
    Priset för en stadsnätsanslutning är varierande och beror bl.a. på om villaområdet redan är utbyggt för stadsnät eller inte, hur långt det är till närmaste fiberbrunn och även hur många i området som vill ansluta sig. Fyll i intresseanmälan så ger vi dig en offert på anslutning till ditt hus. Du kan läsa mer om anslutningsformer och priser under ??
    I priser för en aktiv anslutning ingår:*Projektering av området: grävningssträckor etc*Del i kopplingsbrunn för gatan/området som bestyckas med utrustning*Del av aktiv utrustning som är gemensam för området*Slang och fiberkabel fram till huset*Söktråd för grävd sträcka på egen tomt*Insvetsning av fiberkabel*Fibermediakonverter*Dokumentation och inmätning av lagd kanalisation  
  • Hur och var anmäler jag att jag är intresserad av att få stadsnät till mitt hus?
    Intresseanmälan görs till Sollefteå stadsnät genom att fylla i intresseanmälan här på webben. Om ni är många i ett område som är intresserade råder vi er att fylla i en intresseanmälningslista och skicka in den gemensamt till oss. Hör i sådana fall av er till oss så skickar vi en speciell lista.
  • Hur kan jag få Bredbands-TV?

    Om din lägenhet idag bara har uttag i väggen, behöver du en Mediabox (även kallad Mediakonverter, Switch eller DRG) för att kunna utnyttja fler tjänster. Denna installeras och ägs av stadsnätet. Den kan hyras av oss för 25 kr per månad. Sedan tillkommer tjänsten grundabonnemang för Bredbands-TV som du tecknar hos Serverado samt  att du behöver en digitalbox som beställs från Serverado. När du har detta kan du även beställa tilläggspaket från Bahnhof, IP Sweden, ZON TV och Viasat. Mer information finns på Serverados hemsida.
  • Jag vill säga upp min stadsnätsanslutning. Hur går jag till väga?
    Lägenhet: Uppsägning av enskilt nätavtal till lägenhet i stadsnätet skickas till Sollefteå stadsnät via brev eller e-post (se kontaktuppgifter). Vid uppsägning av nätavtalet gäller 3 månaders uppsägningstid från närmast kommande månadsskifte.
    Villa: Uppsägning av nätavtal till villa görs skriftligen direkt till Sollefteå stadsnät (se kontaktuppgifter). Vid uppsägning av nätavtal gäller 3 månaders uppsägningstid från närmast kommande månadsskifte om bindningstiden på 36 månader gått ut. Annars är uppsägningstiden lika med bindningstiden ut. Vid försäljing av villa gäller 1 månads uppsägningstid.
    Företag: Uppsägning av nätavtal till villa görs skriftligen direkt till Sollefteå stadsnät (se kontaktuppgifter). Vid uppsägning av nätavtal gäller 3 månaders uppsägningstid från närmast kommande månadsskifte. Kom ihåg att du även behöver kontakta tjänsteleverantör för att säga upp tjänst/tjänster hos dem.
  • Mitt företag upphör. Hur gör jag med mina abonnemang på stadsnätet?
    Då säger du upp abonnemangen, både tjänsteabonnemang och nätavtal. Nätavtalet sägs upp hos oss på Sollefteå stadsnät, 3 månaders uppsägningstid gäller från närmast kommande månadsskifte. Abonnemanget på tjänst/er säger man upp direkt hos respektive tjänsteleverantör. Uppsägningstiden kan variera mellan olika tjänsteleverantörer.
  • Mitt företag ska flytta till andra lokaler. Kan vi ta stadsnätsanslutningen med oss?
    Inom Sollefteå Kommun och under förutsättning att det finns, eller ni väljer att investera i att dra in, stadsnät till den nya adressen, kan ni ta med nätavtal och tjänsteabonnemang till de nya lokalerna. En flyttkostnad på 250 kr exkl moms tillkommer för flytt av nätavtalet. För information om eventuell flyttkostnad för tjänsterna ber vi att ni vänder er till aktuell tjänsteleverantör.I de fall stadsnät inte finns på nya adressen går tjänsterna ej heller flytta med. Kom då ihåg att säga upp de abonnemang ni ha kopplade till stadsnätsanslutningen, inkl nätavtal hos Sollefteå stadsnät och tjänsteabonnemang hos tjänsteleverantör/er. 3 månaders uppsägningstid gäller på nätavtalet.Flyttar ni företaget utanför Sollefteå kommun och det finns anslutning via annat stadsnät går det inte att flytta med abonnemanget . Vi verkar endast i vår egen kommun, varpå nätavtalet måste sägas upp här och ni får teckna eventuellt nytt hos det andra stadsnätet. Många av de tjänsteleverantörer som finns i vårt nät levererar även sina tjänster i andra stadsnät. Kontakta den aktuella leverantören och hör om det går lösa.
  • Vilka alternativ finns för företag i stadsnätet?
    Sollefteå stadsnät erbjuder dig som kund att hyra kapacitet (punkt-till-punkt förbindelse) och svartfiber (fiberpar), samt öppen stadsnätsanslutning (liknande den som boende i lägenhet har). KONTAKTA OSS för mer information och prisuppgift.Vid öppen stadsnätsanslutning för företag tecknas nätavtal med Stadsnätet (250 kr exkl moms/mån) medan Internettjänster och telefoni beställs direkt hos tjänsteleverantörerna. I dagsläget erbjuder de till exempel Internet med hastighet mellan 2 och 100 Mbit/s.
  • Hur lång leveranstid är det på en stadsnätsanslutning till företag?
    Det beror helt på vilken produkt som beställs, om fastigheten redan är ansluten, om det måste grävas för att ansluta fastigheten och vilken årstid beställningen görs/ska levereras. Vi gräver oftast i tjälfri mark då priset för grävning annars blir väldigt högt. Leveranstiden kan alltså variera från fall till fall beroende på vilka förutsättningar som finns på den aktuella adressen. Leveranstid lämnas alltid på offerten.Nätavtal för företag har kort leveranstid under förutsättning att fastigheten är ansluten till stadsnätet redan och att internt fastighetsnät finns in till verksamhetslokalen.För tjänsten kapacitet är leveranstiden normalt  4-6 veckor och för Svartfiber 6-8 veckor, under förutsättning att det finns ledig fiber och att vi inte behöver gräva.
  • Varför fungerar inte mitt Internet som det ska, det har gjort det förut?
    Det kan beror på en rad saker. Vid problem med tjänst ber vi dig alltid ta kontakt med leverantören av tjänsten först och anmäler felet där. De hjälper dig att felsöka din uppkoppling. Om de misstänker att felet beror på något i nätet kommer de att anmäla detta vidare till Sollefteå stadsnät. Detta gäller för alla tjänster. Rutin för felanmälan av tjänst hittar du HÄR. Telefonnummer till tjänsteleverantörerna hittar du unter TJÄNSTER.
  • Jag kommer inte upp i den hastighet jag beställt, varför?
    Det kan bero på en rad saker. Vid problem med hastighet och andra problem på tjänst ber vi dig alltid ta kontakt med leverantören av tjänsten först och anmäler felet där. De hjälper dig att felsöka din uppkoppling. Om de misstänker att felet beror på något i nätet kommer de att anmäla detta vidare till Sollefteå stadsnät. Detta gäller för alla tjänster. Rutin för felanmälan av tjänst hittar du HÄR. Telefonnummer till tjänsteleverantörerna hittar du under TJÄNSTER.
  • Behöver jag själv som Stadsnätskund ha egen brandvägg?
    Ja. Det finns inte någon "central" brandvägg. Det är du själv som datorinnehavare som får skydda din dator och dess innehåll med brandvägg och antivirusprogram. En oskyddad dator ansluten till Internet kan utsättas för intrångsförsök från bland annat skadliga program på internet.
  • Hur får jag telefonin att fungera i alla telefoner i huset/lägenheten?
    För att det skall fungera i alla telefonier i huset måste fiberkonvertern alternativt telefonidosan kopplas till telefonislingan i huset. Kontakta leverantören av tjänsten så kan de hjälpa dig med instruktioner för hur du gör detta.
  • Telefonen fungerar plötsligt inte, varför?
    Att telefonen inte fungerar kan bero på en rad olika saker. Vanligt är dock att telefonen slutar fungera efter ett strömavbrott. Det kan man enkelt själv åtgärda genom att bryta strömmen till mediakonverten eller telefonidosan en liten stund och sedan slå igång den igen. Om detta inte hjälper måste det felanmälas. Felanmälan görs alltid till tjänsteleverantören. Rutin för felanmälan av tjänst hittar du ...
  • Vilka TV-kanaler finns i stadsnätet?
    Vi har tre (3) tjänsteleverantörer som erbjuder tjänsten TV. AllTele, Renens Kabel-TV och Serverado. På deras respektive hemsida finns information om hela deras kanalutbud. Kabel-TV kan beställas av AllTele och Renens Kabel-TV. Bredbands-TV beställs från Serverado.
  • Måste jag ha telefoni för att kunna ha Internet eller vice versa?
    Nej, det måste man inte. Den ena tjänsten är inte beroende av den andra. Du kan beställa endast telefoni, endast Internet eller både och. Du behöver heller inte beställa alla tjänster hos samma tjänsteleverantör utan kan t.ex. ha Telefoni via Alltele och Internet via T3.
  • Vilka tjänster ingår i en stadsnätsanslutning?
    I en stadsnätsanslutning via Sollefteå stadsnät ingår inga tjänster. Tjänsterna beställer du själv direkt från tjänsteleverantörerna i nätet. Detta är för att du som kund skall ha frihet att själv välja vem som skall leverera de olika tjänsterna till dig.
  • Vilken leverantör ska jag välja?
    Sollefteå stadsnät kan inte hjälpa dig att välja. Vi är neutrala i den frågan och kan inte rekommendera någon. Tänk därför efter vad det är du behöver (t.ex. hastighet på Internet eller kanalutbud för TV) för att sedan se vilken av tjänsteleverantörerna som kan tillgodose dina behov. För kontakt och mer information, besök varje leverantörs hemsida via länkarna till höger.
  • Varför skall jag betala månadskostnad till både stadsnätet och tjänsteleverantören?
    Sollefteå stadsnät är ett öppet stadsnät vilket betyder att vi levererar fiberanslutningen till dig men inte några tjänster. Istället låter vi tjänsteleverantörer ansluta sig till nätet och leverera Internet, Telefoni och TV till de anslutna kunderna. Därmed kommer man som kund att faktureras från fler än ett håll. Stadsnätet fakturerar dig nätavtalet och tjänsteleverantörerna fakturerar dig för de tjänster du kopplar till din anslutning.

Dela

Publicerad: 2014-02-12

Sidansvarig:

Ledningsanvisning

Begär kostnadsfri ledningsanvisning på ledningskollen.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Läs mer om ledningsanvisning

Svenska stadsnäts förening (SSNf) - Sveriges stadsnät i samverkan
Internettjänster
Telefonitjänster
TV tjänster